Petra Hůlová: Paměť mojí babičce

Poznámky k četbě

Jitka Kmentová

Román Petry Hůlové Paměť mojí babičce jsem nejprve otvírala jen proto, abych věděla, co se děje v naší současné literatuře. Brzy jsem však pochopila, že jej chci číst pro sebe; umožnil mi prožít dobrodružství prostřednictvím četby jsem pronikala k sobě, vedl moje myšlenky k hledání odpovědí na otázky související s individuálním životem i s osudy civilizace 20. století. Vnořila jsem se do příběhů jedné mongolské rodiny a cítila jsem, jak mi běhá mráz po zádech, když ke mně vystupuje horská krajina a její lidé, jak dobře rozumím, když čtu např. na straně 180 Každý dítě je měkkej uzlík. Zlejm a nečistejm se roděj stejně křehký promodralý uzlíky jako řádnejm a každej uzlík tepe stejným ptačecím zbrklým tlukotem. Na stránkách knihy žili lidé, složití a záhadní, takoví, jako jsou na celém světě.

Čtenář postupně proniká do osudů rozvětvené rodiny, která žije v bezpečí hor a dávných tradic. Zaběhaný rytmus narušují pouze návštěvy cizinců, hlas města a moderní civilizace, který je symbolicky důsledně hlasem apokalyptickým. Když je u nás doma šoró, kolem dokola geru se prohánějí igelitový pytlíky. Někdy si sednu ven a koukám, jak se písek točí ve vírech, jak se obzor vybarví do zlatohněda a slunce skrz zvířený žlutý prach je matný a roztřesený. … Když je u nás doma šoró a nedá se nic dělat, protože není vidět na krok a já bych se venku zalkla nebo bych nenašla cestu zpátky, sedím napravo před vchodem a říkám si, jak to asi u nás vypadalo dřív, když igelitový pytlíky nebyly a rodiny jako my neměly ani jeden pořádnej nůž…(str. 9) Příběhy se před námi skládají jako mozaika z vyprávění pěti žen – každá podává události ze svého úhlu pohledu, a tak prožíváme jednu chvíli několikrát, pokaždé však k nám vystupuje jiná atmosféra, jiné city, jiné detaily.

Román třiadvacetileté Petry Hůlové není realistickou prózou, která má poučit o životě v daleké zemi. Pro mne je to kniha s magickým nádechem –umožnila mi přemýšlet o tom, jak se tvoří pouto mezi lidmi, jak těžko se buduje vztah k sobě samému, jak je člověk opředen nitkami krajiny, ze které pochází, jak je prostoupen minulostí. Zároveň jsem si uvědomila, jak je pro mne důležité někam a k někomu patřit. Při četbě se mi z paměti vynořovali moji blízcí lidé, jejichž pozemský život už se naplnil, přemýšlela jsem o tom, co z jejich životů, citů a myšlenek zůstalo ve mně zachováno. Každý z nás je, stejně jako vypravěčky z románu, tvůrcem a zároveň i aktérem životního mýtu, každý z nás je nositelem osobního tajemství.

Zajímavý je i vypravěčský styl – jako by i on přispěl k vykreslení atmosféry tajemna a neuchopitelna našich životů. Nespisovný český jazyk je obohacen o neokázalé a úsporně vyjádřené obrazy, čas od času z textu vystoupí záhadná mongolská slova či rusismy.

I když jsem knihu dočetla před několika týdny, v mysli se k ní vracím a nesu si v sobě její klid, moudrost, vyrovnanost a schopnost promlouvat srdcem.

Když sedim před svým gerem, cejtim se jako chánská princezna. Dél je plnej vonnýho větru a nadouvá se jako bublina. Tady to znám. Velebná step s hrbolkama táhnoucí se do všech stran. Za zádama jediný hory starýho světa a za nima a za desítkama jim podobnejch naše hrdý Město.

Co na tom, že mám vlasy šedý a volámaný.

Co na tom, že mě předběhne každý malý dítě.

Protože tohle všechno je mý. (str. 235)

Petra Hůlová: Paměť mojí babičce. Torst, Praha 2002, 235 str.

Autorka poznámek je učitelka na gymnáziu a lektorka KM.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz