Dílna psaní v pátém ročníku ZŠ

Jana Králová

Než jsem zažila dílnu psaní v kursu KM, neučila jsem slohové hodiny ráda. Postoj se poté změnil a velmi ovlivnil můj vztah k těmto hodinám. Domnívám se, že tato změna zapůsobila i na žáky, neboť se na dílny psaní vždy velmi těší. Přiznávám, že mi trochu činí potíže najít taková témata, aby si každý vybral. Zasílám práce mých páťáků, které vznikaly v dílnách psaní. Vznik jednoho dílka je rozdělen do čtyř až pěti vyučovacích hodin. Využívám hodiny čtení a slohu a snažím se je rozfázovat dle modelu EUR.

Témata jsou vždy volitelná, nabídka posledních byla:

  1. Zimní pohádka
  2. Moje Vánoce
  3. Vánoční tradice
  4. Volná práce

1) Evokace

Z rodinné videotéky a rodinných alb děti přinesly foto a videokazety s vánoční tematikou.

2) Uvědomění

  1. Myšlenkové mapy – děti tvoří k zvolenému tématu mapu
    – k tématu Vánoční tradice mapa vytvořená společně všemi žáky (možnost inspirace a doplnění do žákovských map)
    – práce s myšlenkovou mapou, vybírání, třídění
  2. Tvůrčí samostatná práce do cvičných sešitů, děti se rozepisují k tématu podle myšlenkových map, v sešitu vynechávají řádky na doplňování a opravy, používají Pravidla.
  3. Konzultace ve dvojicích, jeden žák čte druhému a naopak, kladení otázek, srozumitelnost vět, porozumění myšlenky, vzájemná rada.
  4. Křeslo pro autora, tři zvolení žáci čtou svoji práci před třídou, ostatní naslouchají, zapisují postřehy na kartičku, po přečtení doplňují, radí. Předávají kartičku autorovi s třemi uznáními a jednou otázkou. V křesle se střídají vždy různí žáci. Autor díla obdržené kartičky využívá k doladění práce, kartičky zakládá do portfolia.
  5. Přepsání konečné verze
  6. Vlastní četba – žáci, kteří jsou s prací hotovi, využívají čas k četbě vlastní literatury. (využití v dílně čtení)

3) Reflexe

Hotová díla jsou zveřejněna na nástěnce ve třídě, na třídní nástěnce budovy školy, některá v místních novinách.

Práce s vánoční tematikou budou zaslány do literární soutěže pořádané IZV Beroun.

Vánoční zvyky

Vánoce jsou snad nejkrásnější svátky v roce. Mají pro nás jisté kouzlo. Nemyslím tím, že není škola nebo práce. Hlavní potěšení z Vánoc činí vánoční tradice. My si to neuvědomujeme, ale tradice nás o Vánocích přímo obklopují.

Třeba vánoční stromeček s dárky. Pro nás je to samozřejmé. Tato tradice je asi nejrozšířenější, ale může se v různých drobnostech lišit. Například u nás v Čechách rozbalujeme dárky večer, zatímco v jiných státech až ráno. Ráno se dostávají dárky třeba v Americe.

Když už jsme u Ameriky, dodržuje se tam další krásný zvyk. Dávání dárků nejen pod stromeček, ale i do punčochy. Je to vlastně jako náš Mikuláš, ale o Vánocích. Docela by mě zajímalo, kam se děti vrhnou dřív. Jestli ke stromečku nebo k punčoše.

Dalším zvykem je líbání se pod jmelím. Vztah prý dlouho vydrží. Tento zvyk pochází asi od našich keltských předků. Jmelí pro ně byla posvátná rostlina.

Podobná tradice je i házení bačkorou. Dívka si stoupne ke dveřím a hodí bačkorou. Jestli špička směřuje ze dveří, půjde do roka z domu, ale pokud obráceně, zůstane doma.

Velmi rozšířenou tradicí je i vánoční kapr. Kapr je hlavní jídlo při štědrovečerní večeři a jí se smažený se salátem. Před kaprem se podává rybí polévka se smaženými houstičkami. Někteří lidé o Vánocích kupují kapry dva. Jednoho snědí a druhého vypustí do řeky, ale ve většině případů kapr umře mrazem. Dávání rybích šupin do peněženky má přinést více peněz.

O to, aby byl kapr celý sněden, se postará další tradice. Říká se jí „Zlaté prasátko“. Je to půst, který se dodržuje po celou dobu Štědrého dne. Večeře je pak úplným vysvobozením a velkým požitkem.

Pokud jde o večeři, má také svá pravidla. Především rozkrajování jablka je u většiny rodin pravidelným zvykem. Proč se rozkrajují, každý ví.

Jsou ještě další tradice a zvyky, které lidé na Vánoce dodržují. A i při takovémto množství má každá svůj význam. Každá je nenahraditelná. Je to kus nás. Kus celého lidstva. Proto by se měly dodržovat.

Karolína Kopecká, 5. A, 3. ZŠ Beroun

Můj Štědrý den

Na Štědrý den ráno vstávám velmi brzy, protože nemůžu dospat. Mám tu výhodu, že se můžu dívat na televizi z postele a do ní dostávám dokonce i snídani. Posnídám, polenoším a užívám si. Když skončí pohádka, se kterou jsem snídal, obléknu se.

Každý rok chodím pravidelně po snídani na medvědy. Přinesu jim jablka, ať mají také Vánoce. Po vycházce se celý růžový vracím domů na oběd.

K obědu máme lososový předkrm, rybí polévku a kapra. Po obědě se jdu dívat na televizi a rodiče jdou spát.

Když se rodiče probudí, jdeme na malou procházku, všichni i s naším psem. Po procházce maminka peče kapří řízky a připravuje štědrovečerní stůl. Kolem páté hodiny večeříme. Pravidelně je to rybí polévka, řízky a bramborový salát.

Po večeři se jdeme podívat na hvězdičky a poslouchám, zda neuslyším zvonění. Zvoneček rázem zazvoní a já peláším ke stromečku. A je tu to nejhezčí, na co se celý rok těším. Dárky. Dárky rozděluji já s bráchou. Všichni z nich mají radost.

Večer se ještě kouknu na pohádku a po ní jdu spát. Zase nemůžu usnout, protože mám hlavu plnou dárků. Hvězda na okně mi připadá vzdálená a já už jsem ve snových Vánocích.

Petr Šmíd, 5. A, 3. ZŠ Beroun

Autorka je učitelka ZŠ

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2334 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz