AE

Kamila Bergmannová

Argumentačního eseje jsem se zpočátku obávala. Vlastně jsem na dílnu, kde jsme se ho učili psát, ani nechtěla jít .... a přitom jsem psaní argumentačního eseje potřebovala tolik, že jsem ani sama netušila, nakolik mne ovlivní ... Při vymýšlení témat vyvstalo zcela jasně, jak hodně mi vadilo, že na mne moje ředitelka křičí. Moje ředitelka má stejné iniciály jako Argumentační Esej. To je třeba vědět, aby někdo zbytečně netápal při dalším čtení.

Takhle ne!

(argumentační esej – pro podporu mé vlastní osobnosti)

Tvrdím, že je na mně, jestli na mne bude AE křičet.

Při samotné akci jsme, bez ohledu na počet případných svědků, vždycky jen my dvě. A kdo z nás to chce změnit? Komu že se to nelíbí?

Z knih i ze zkušeností – mých přátel, ba i svých vlastních – už přeci dávno vím, že pokud se mi něco nelíbí, mohu to změnit jen já sama. AE to neudělá. Proč by to dělala?! Nemá přeci důvod něco měnit. Jí je při tom dobře.

Nevím sice, jak jsou na tom jiní lidé, ale ti, s kterými o takových věcech mluvím, říkají podobné věci. A nejenže je říkají, taky to tak žijí. Takže když vím, že mi dají za pravdu ti, na jejichž mínění mi záleží, jsem v klidu a mám odvahu to změnit.

Někdo by sice mohl říci: No jo, jak to ale chceš zařídit? Vždy_ je to přece AE, kdo na tebe řve! A i když se to vlastně nelíbí tobě, přestat přece musí ona! To je samozřejmě svatá pravda. Jde však o ten první moment – o ten kratinký okamžik, od kterého ta drobná akce začne. To slovo nebo hnutí těla, z něhož je jasné, že: Takhle tedy ne! A tuto akci musím spustit já. Ona to nebude, nemá důvod. Dokud držím, dávám tak přeci najevo, že s tím vším souhlasím.

Takže co z toho pro mne vyplývá? Až opět nastane podobná situace, musím nalézt skulinu, kudy do akce vlézt, a jasně vymezit své hranice. Buď to bude po nějaké tečce za větou a já promluvím. A pokud to bude onen obligátní beznádechový vodopád, musím použít své tělo – gesto, pohyb. Budu na to myslet ve chvílích klidu a před spaním. Budu se snažit odhadnout dopředu, kdy tahle infantilní reakce nastane. Tak získám čas a soustředím se na svůj dech a vnitřní prosbu, aby se to vyřešilo v můj prospěch, jakož i ve prospěch všech dalších zúčastněných.

26. 8. 2002

Autorka je učitelka ve zvláštní škole, lektorka KM.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2334 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz