Ze zpětných vazeb

Vybráno ze závěrečných zpětných vazeb účastníků letní školy KM

Milá Jano a Tomáši,

protože jste nakonec nemohli přijet, chtěla bych Vám jenom napsat pár slov, abyste věděli o čem Vám v říjnu budu vyprávět.

Jako vždy po učení se v RWCT ovzduší mám pocit, že v září spasím školní svět, že už zase vím, jak to všechno má být, a že když se budu držet všeho, co je teď v mé letnoškolácké složce, nemůže to dopadnout jinak než dobře. Všichni ale asi víme, že cesta je ještě dlouhá. Na druhou stranu jsem tu potkala spoustu lidí, kteří to myslí vážně, soustavně na sobě a svém učení pracují. Naučila jsem se tu hodně o sestavování cílů pro sebe i svoje hodiny, o promítání velmi vznešených cílů RVP do svého kurikula (na kterém, jak jsem poznala, budu muset ještě hodně pracovat) a v poslední řadě jsem si trochu hlouběji promyslela svoje evokace a naučila se při jejich sestavování využívat podrobnějších kritérií. Je toho spousta,…

Hezký den a ještě lepší zítřek 

Tereza

Už jste se někdy ocitli na druhém břehu? Poprvé jsem to prožila, když jsem začala učit, podruhé, když se ženil synovec a roztřídil hosty na mladé a tety (Kam mě zařadil nemusím snad dodávat), a potřetí na Letní škole v Zahrádkách 2001 (a trochu i na Letních školách ve Vlachovicích 1999 a Podlesí 2000). Můj druhý břeh není prázdný, je nás tu víc, kdo jsme učili před rokem1989, marné problémy s angličtinou a „mejlem“, zadýchávání se do schodů. A přece mám pocit, že tu řeku na druhý břeh lze snadno přeplavat k těm, co se nezadýchávají. Oni vám přijdou na půl cesty naproti. Podělí se s vámi o své cíle, své představy, své starosti a slíbí vám, že vám pošlou „mejlem“ zprávu, jak ty své cíle naplňují. I vy jim máte co nabídnout – plni příběhů ze života, jak to jde, když…

Moc mě zahřálo to setkávání. Na letních školách RWCT to můžete prožít a zúrodnit svou další práci. Na jakém že jste břehu? Ale na tom vůbec nezáleží…

 „Kladenská buňka“. Že jste něco podobného ještě neslyšeli? Tak dobře. Představím vás. Tři učitelky z Kladna, které již třetí prázdniny po sobě opouštějí na týden své rodinky a odjíždějí do Vlachovic, Podlesí a Zahrádek na LŠ kritického myšlení! Proč? Opravdu, proč vlastně? Nikdo je nenutí, vše si platí samy, nejedná se o rekreaci, ale o práci. Proč tedy? Hlavně je to baví. Něco se dozvědět, naučit, prožít v době, kdy nemusí druhý den do školy, prát, žehlit apod., je láká velice. A co že vlastně je náplní celého týdne? Letos jsme se seznámily s RVP, stanovovaly jsme cíle vzdělávání, cíle jednotlivých hodin, učily se kriticky číst noviny, zpracovávat pracovní listy, myslet pod 6-ti klobouky, klást správně otázky, obohatila nás burza nápadů, krásně jsme si zhodnotily svá fádní tmavomodrá trička, na výletě jsme si okoukly Sloup a Panskou skálu, zazpívaly si s panem Přemyslem Rutem a diskutovaly, povídaly, hodnotily, smály se… se svými přáteli – kolegy. Myslím, že „kladenská buňka“, jak nám tady všichni říkají, se těší do školy. Že to není možné? Je. Přijeďte na LŠ 2002 a přesvědčíte se. Možná, že poznáte i nás, Kladeňačky.

Zdena

Můj vzkaz mladým: Konec školy neznamená konec učení. Poznávejte, zkoušejte, hledejte nové neznámé, neusněte na vavřínech. Začala jsem se učit znovu po asi 15 letech a je to pěkná fuška (občas bolí).

Můj vzkaz starším: Nebojte se začít znovu učit. Objevovat nové věci je fajn. Že to dá práci? Nevadí, stojí to za pokus. A nenechte se odradit.

Božena H. (Hodnocení 45 roků mého života)

Milá maminko,

jak jsem teď nebyla týden na telefonu, tak to jsem bydlela v zámku a stýkala se s aristokraty. S aristokraty ducha. Až kurz RWCT vypukne na vaší škole, uvidíš, jak je to přínosná a inspirující a provokující věc. Spoustě Tvých kolegů to bude připadat nepřijatelné, protože zažijí, stejně jako my tady, borcení dlouho budovaných přesvědčení myšlenkových mostů a dálnic. Tady může/musí člověk začít šlapat tam, kam by ho nikdy nenapadlo nebo by si alespoň nepřipustil, že tam hned nezapadne do bažin. Zkrátka, člověk zažívá pocit nejistoty a ztráty opory a zmatku, protože se mu nabízí nové neošlapané prostory. Ti, co se v nich naučí chodit, pak mají víc prostoru pro svoje sebevědomí a uplatnění. Mohou zároveň otvírat nové dveře svým žákům. Jak konkrétně se to děje a jak se to dálo tady na zámku, to se nedá napsat. To se musí zažít. A tobě, milá maminko, se to bude stoprocentně líbit, jak Tě znám.

Těš se!

Tvoje milá dcera Magda

Letní škola je předem promyšlená a plánovaná akce, které se naprosto dobrovolně (někdy dokonce s potěšením) zúčastňují učitelky a učitelé všech stupňů škol. Ti začínající sem přijíždějí plni očekávání, jsou však trochu nejistí. Nevědí totiž, co očekávat mohou. My ostřílenější přijíždíme také plni očekávání. Je zde ovšem rozdíl. My jsme si jisti, že většinu svých očekávání naplníme. Ten, kdo by čekal nicnedělání, bude ovšem velmi zklamán. Pracujeme jako mourovatí od rána do noci. Nikoli do večera. Prostě do noci. Dokonce i mimo pracovny se pracuje. A to tak, že téměř pořád.

Vezmeme-li v úvodu, že to vše se děje o prázdninách, musíme se bez ostychu pochválit. Jsme dobří! Jen mám trochu potíž v tom, že ta letní RWCT energie a pedagogický optimismus nejsou nakažlivé choroby a nešíří se samy od sebe i v mém „domácím prostředí“. A já pak občas vyšumím a vyprchám a podlehnu tomu, že TO nejde a nejde. A tak nezbývá, než na sobě pracovat dál a nepřestat.

Hana

Z Zase někde jinde, zase s někým jiným, zase všichni stejně naladěni, zase od rána do noci.

A Až po 22. hodině se trousili postavy ze zámku do vsi a hledaly útulnou hospůdku – A ve vinárně U Zámku nás nikdy neodbyli – naopak!

H Hraní bylo letos málo, ale trochu jsme si to vynahradili poslední večer.

R Ráda budu vzpomínat na Magdu, Martinu a Terezu, studentky s úžasnými nápady.

Á Ách, ta relaxace s Ninou a chrastítky v mokré trávě!

D Dnes to končí a zároveň pomalu začne kolotoč pracovních starostí, DÍKY!

K Když porovnám všechny tři školy, na kterých jsem byla, tahle lze nazvat nejpracovnější

Y Co s tímhle písmenem? Když ho trochu upravíme, může třeba znázorňovat cestu odněkud někam nebo různé úhly pohledu.

Bulda

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz