Zkoumám, zkoumáš, zkoumáme

Petr Novotný

V hnutí kritického myšlení se děje mnohé. Na mezinárodních konferencích se toto „mnohé“ někdy velmi silně ukazuje. V obsahu konferencí např. postupně ubývá prezentací vtipných vyučovacích hodin a sofistikovaných strategií, zato přibývá dílen věnovaných účinnosti lektorské práce. A co nahradilo diskuse o funkčnosti kritického myšlení ve třídě, o pocitu, že se děti ve třídách cítí lépe či o změně v práci učitele? Dílny s klíčovými slovy hodnocení, evaluace, výzkum.

Tak tedy v prvních letech jsme vystačili s vlastním nadšením z očividného přínosu kritického myšlení. Poté jsme s potěšením sledovali příležitostné zmínky o úspěších kolegů. Nyní ovšem potřebujeme důkazy, že naše postupy fungují. Potřebujeme jednoznačné doklady, že RWCT je přínosem pro učitele, žáka a vzdělávací soustavu, a musíme vědět, v čem tento přínos spočívá. Kritické myšlení tedy nezůstává u pocitů, což je dobrá zpráva. A co nás k tomuto poznání přivedlo? Určitě také peníze, hledáme sponzory, partnery, spolupracujeme s experty z vysokých škol. To vše chce také trošku exaktnosti.

Nejsnazším řešením téhle potřeby je najmout externí profesionály. RWCT oslovilo American Institutes of Research, aby přinesl právě takové důkazy o funkčnosti kritického myšlení. Výzkumníci z téhle instituce to vzali za správný konec – zeptali se nás, jaké jsou vlastně cíle RWCT a pak přišli s úkoly a otázkami, které dosahování těchto cílů prověří. Počkejme si na podrobné výsledky a nechtějme teď prozrazovat, že v zákulisí projektu se hovoří o slibném začátku.

K tomu jedna perlička ilustrující, že kritické myšlení se nedá vypnout: ačkoliv nám samozřejmě záleží na tom, aby se pozitivní výsledky ukázaly, nic jsme americkým výzkumníkům nedali zadarmo. Na jednom z workshopů např. padla tato výtka: když kritické myšlení klade důraz na řešení přirozených problémů v přirozených souvislostech, jak víme, že úkoly předkládané v rámci evaluaci dětem jsou tohoto druhu? A hovořilo se i o dalších úskalích rozličného zkoumání v rámci kritického myšlení.

To, že existenci úskalí zdůrazňuji, neznamená, že chci někoho odrazovat od výzkumu. Naopak, teď bude následovat výzva, abychom nečekali na mezinárodní evaluaci a zkoumali své žáky a vůbec dění ve třídě sami. To také bylo tématem několika dílen na konferenci v Brašově. Nejlepší z nich byla bezesporu dílna estonského týmu. Ta se věnovala klíčovým problémům: zdůraznila, že když chci něco zkoumat, musím především vědět co... Banální? Jak kdy!

Ať už se tedy v dílnách mluvilo o akčním výzkumu, učitelském výzkumu či výzkumu ve třídách, téma bylo společné. Chceme vědět, zda to, co zavádíme, vede k cílům, které jsme si položili. Učitel má tak málo příležitostí být chválen, že by měl pochválit alespoň sám sebe. Naši učitelé jsou ovšem určitě natolik kritičtí, že to neučiní bez důvodu. Pokud patříte mezi ty, které výzkum (jinými slovy hledání dokladů kvality své práce) ve vaší třídě láká, ozvěte se na níže uvedenou adresu, a budeme hledat příležitost, jak se na to dobře připravit. Můžeme nejspíše uvažovat o malém seriálku v KL, nebo ještě lépe o dílnách věnovaných výzkumu ve třídě. Těším se na vaše výzvy.

Autor je učitelem na FF MU V Brně a lektorem KM.
Kontakt: e-mail: novotny@phil.muni.cz.
Ústav pedagogických věd FF MU, A. Nováka 1, 660 88 Brno

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz