Mušle

Nina Rutová

Každé pondělní ráno koluje v jedné třídě od dítěte k dítěti kouzelná mušle. Kouzelná proto, že kdo ji má v ruce, může ostatním vyprávět.

„Co jsi zažil?“ ptá se mušle každého. Ale kdo myslí, že nic co by stálo za zveřejnění, neodpoví a mušli pošle beze slova dál.

Nechejme kolovat mušli a zeptejme se, co jste zažili minulý týden vy?

To se ovšem našemu hrdinovi ještě nestalo.

„Nejlepší z víkendu bylo, jak jsi v sobotu pokazila lívance, každý z nich někoho připomínal a celá rodina hledala koho. Ty lívance byly, mami, fakt dobrý.“

„A děti to zajímalo?“ vyjadřuje matka obavy o malého vypravěče. „Jo, strašně. I paní učitelka chtěla vědět, jaké přesně ty lívance byly.“

A jindy zas: „Říkal jsem, jak na našem velkém stole válčili Francouzi proti Angličanům a jak je všechny smetla babička ubrusem, protože nemá bitvy ráda a každá válka musí vždycky skončit tím jejím jídlem.“

Mušli neposlal náš hrdina jen tak dále ani po víkendu, který proležel v posteli a zdálo se, že opravdu nic zvláštního nemohl zažít.

Zažili jste něco zajímavého, i když jste stonali nebo byli i jinak omezeni v pohybu? Co?

„No přece jak viděl Don Quijote divadlo, zapomněl, že jsou to loutky, a začal nepřátelům sekat hlavy“, vzpomněl si alespoň na oblíbenou kapitolu z četby. Prostupováním reality a fantazie, zdá se, vzniká celý svět nejen bludným rytířům, ale i šťastným dětem. Šťastným?

Přestože se život našeho hrdiny nijak zásadně nezměnil, posledních pár týdnů posílá mušličku bez vyprávění dál.

Zkuste vymyslet, proč posílá mušličku bez vyprávění dál.

Ale tuhle už to nevydržel a cestou ze školy se zpola naštvaně, zpola lítostivě svěřil:

„Mami, myslíš, že můžou něco zajímavého zažít jenom ti, co někde byli?“ Nečeká na odpověď a pokračuje. „Já jsem byl s Indiánama v Americe. Napadli nás běloši a než jsme přeplavali na druhý břeh, zůstala nám ze tří kanoí jenom jedna. Šest se nás do ní nevešlo a do tábora jsme měli před sebou ještě tři kilometry proti proudu. „ Ano, tak nebezpečně to v sobotu večer vypadalo v koupelně, než se ohroženým Indiánům podařilo objevit babiččiny dřevěné kolíky na trvalou, které je dopravily na okraj vany a matka mohla konečně spláchnout hrdinovu namydlenou hlavu.

„No, jak sám vidíš, kvůli některým dobrodružstvím se musíme vypravit až do Ameriky,“ nezapomíná odpovědět na jeho otázku. Ta však mířila jinam.

„Dneska se zase mušle ptala, kde kdo byl. Ale opravdu byl! A ne co zažil. Rozumíš?“

„A to nebylo zajímavé?“

„Právě že ne. Viky byl v Jizerkách, Sandra ve Špindlu a Bohatovi v Alpách.“

„A co na to mušle?“

„Nic, asi se porouchala! - Uměl by ji táta spravit?“ – a s posledními slovy otevírá dlaň, ve které leží malá růžová mušle.

Představte si, jak by tahle porouchaná mušle fungovala v předmětu, který učíte, a jaké otázky by asi kladla.

Pokuste se mušli opravit tím, že pro ni vymyslíte 3-4 evokační otázky v předmětu, který učíte, aby „hrdinové“ na ně mohli odpovídat.

Nápověda:

Učitelka před hodinou vlastivědy pro 4. třídu požádala děti, aby se rodičů zeptali, jestli mají v rodině nějakého příkladného předka, prapředka. Teprve když společně našli vlastnosti, které takoví předci mají, začala probírat „Mytologické počátky českých dějin“.

Jiná učitelka, než začala téma „energie“, nechala děti vyjmenovat činnosti, které dělají, když mají hodně energie. Touto otázkou zklidnila rozdováděnou třídu, která si se smíchem uvědomovala, co právě mnozí z nich dělali. Pak je požádala, aby na papír sepsali věci, které potřebují energii, a pak ty, které ji vydávají. Při tomto neřešitelném úkolu i největší darebáci (zpravidla s největším množstvím energie) dospěli k tomu, že všechny věci, které energii vydávají, ji zároveň potřebují, a naopak. Tak se zákonitě dostali k energetickým řetězcům, a díky dalším OTEVŘENÝM otázkám se naučily celé téma samy. Mušle, pardon, učitelka, se celou hodinu jen otevřeně ptala. V y k 1 á d a t nemusela nic. Děti téma prožily a na konci hodiny uměly odpovědět na všechny kontrolní otázky v učebnici.

Autorka je redaktorkou Českého rozhlasu a lektorokou KM

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2334 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz