Dopis redakci

Kamila Bergmanová

Listy KM.

Vítám je. Pročetla jsem od začátku do konce úplně všechno. Líbí se mi. Líbí se mi, že jsou u článků fotky, to je (alespoň pro mne) hodně cenné. Spoustu lidí totiž znám od vidění, ale jména jsem si nezapamatovala. Bylo tam pro mne několik podnětů, které mohu využít v dalších dílech KM v čajovně. Díky za ně. Velmi se mi zamlouvala metodika ústní zkoušky a sebereflektivní deník Věry Krejčové a další studentské práce pod vedením Jany Skácelové, ke které jsem pociťovala značnou úctu už v Čelákovicích. Ráda jsem si přečetla i o věcech, které znám, protože mi na ně autoři otevírají další pohledy (nebo je konečně teď má mysl přijímá). Mám ráda Ondřejův způsob psaní a s chutí jsem se nechala unášet jeho větami. Opět více jsem ubezpečena v tom, že potřebuji absolvovat DOTO. Zajímal by mne projekt SAW, ale domnívám se, že nedovedu vymyslet nic originálního, z uváděných předmětů učím jen počty a i ty, myslím si, naprosto tradičně. Nikolovi Křístkovi děkuji za úsměvný a povzbuzující článek o „kuchrchřkách“. Chápu, že nejspíš pracujete ve značné rychlosti, a tak se v celém čísle objevuje mnoho pravopisných chyb. Jinde si na ně začínám pomalu zvykat, i když ani tam mne nenechávají v klidu, ovšem v našich odborných časopisech mi jsou proti srsti. Nedalo by se s tím něco podniknout? Něco očistného?

Koukám, co bude příště. Jo jo, hlavně nehodnotit, jak nás zcela správně učíte na RWCT! Sleduji, jak čím víc hodnotím, tím míň učím hodnotám. Nebo dokonce: čím víc hodnotím, tím méně hodnotně učím. A to proto, že čím víc hodnotím, tím méně na hodnoty myslím. Promýšlím totiž hodnotící kritéria, pak taky abych byla při hodnocení spravedlivá, srovnávám a porovnávám, jestli si to neb ono před svými žáky uhájím, a spoustu času tak věnuji něčemu, co jistě též být musí, ale co by možná docela dobře vymyslel nějaký tím směrem školený manažer, zatímco já bych konečně mohla více času věnovat tomu, jakým způsobem na to či ono u toho či onoho žáka, aby taky oni si konečně zažili krásná hodnocení. Učím své děti, že nakonec ony samy sobě budou těmi nejvyššími a nejpřísnějšími hodnotiteli. Ó, jak jsem byla svým dětem protivná, když jsem je nutila, aby si samy daly známku, a to dřív než se ji dozvědí ode mne! A jak posléze samy bez vyzvání po práci řeknou, dal bych si... „Proč?” ptám se já. A zas byl oheň na střeše. Až do té doby, než jim to opět zevšednělo a na konci už každý řekl, dal bych si to a to, protože jsem udělal všechno, co se ode mne žádalo, anebo dám si to a to, protože vím, že tohle bych mohl udělat ještě tak a tak. Jo, jo, těžko se mi od nich bude odcházet!

Hm a pracovní kázeň na ZŠ? Moje maminka vždycky říkala: „Zlobí? Tak mu dejte práci!“ Dnes po nedávném absolvování víkendového semináře Cesta a cíl (móóc dobré) a po několikerých přednáškách Míly Menšíkové u nás v čajovně musím konstatovat, že s tím zlobením to je ještě trochu jinak, ale je docela možné, že to moje máti měla v sobě dávno srovnané, kdežto já to zkrátka těžce lovím po nejrůznějších kurzech. Ovšem když si teď své žití podstatně lépe uvědomuji, sleduji sama sebe s úžasem, jak krásně se taky dá žít! Krásně, protože vědomě.

Kriticky myslet se na prvním stupni dá. A když k tomu vedete děti třetí rok, mohou vás leckdy docela hezky zaskočit. A to se pak poznávají kantorské kvality!

Spolupráce s rodiči? Jak s kterými. Zrovna jako jsou učitelé takoví a onací, právě tak je to s rodiči. A nejproblematičtější je potom střetnutí takového učitele s onakým rodičem a naopak. No, svět by byl fádní, kdyby všechno šlo jak na drátku. To bychom se vlastně pak ani nemuseli učit myslet kriticky.

To jsem se zase rozpovídala. Tak děkuji za pozornost a čas. Mám vás všechny moc ráda.

Kamila Bergmanová

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2334 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz