Myšlenkové mapy

Myšlenkové mapy ve studiu učitelství pro 1. stupeň základní školy na pedagogické fakultě

Anna Tomková

Myšlenková mapa je uspořádaný obraz našeho myšlení o tématu – o pojmech a jejich vztazích. Myšlenková mapa (MM) je grafické strukturované znázornění našich myšlenek, pojmů, faktů, klíčových slov, jejich vztahů, jejich hierarchie)

Myšlenková mapa má uplatnění:

Ve studiu na vysoké škole

  1. Přijímací řízení
  2. Způsob výuky a učení se
    a/ individuální příprava
    b/ kurzy
    c/ praxe
  3. Řešení svých osobních, studijních i odborných témat a problémů
  4. Diplomová práce
    a/ Užití MM při zpracovávání diplomové práce
    b/ MM tématem diplomové práce
  5. Státní závěrečné zkoušky
    a/ Příprava – témata a okruhy, souvislost teorie a praxe
    b/ Vlastní státnice – témata a okruhy, souvislost teorie a praxe

V kurzu Didaktika a učitelské praktikum

  1. Mapování témat, problémů a otázek na počátku kurzu
  2. Zpracovávání odborné literatury
  3. Mapování didaktických témat – cíle, obsah, metody a formy, hodnocení, pedagogická komunikace, plánování...
  4. Zpracovávání ročníkové práce
  5. Analýza učiva
    a/ Pojmy
    b/ Klíčová slova
    c/ Fakta
    d/ Vztahy
    e/ Generalizace
  6. MM jako vyučovací metoda
    a/ Podstata
    b/ Druhy, typy
    c/ Vztah k jiným metodám
    d/ Funkce
    e/ postup
    f/ využití ve výuce – ve fázích E-U-R – při hodnocení, v projektech
  7. Plánování výuky
  8. Reflexe kurzu
  9. MM v primární škole – pozorování v praxi a vyzkoušení v praxi:
    a/ Kdo – děti, učitel – role, otázky
    b/ Co (učivo)
    c/ Proč (cíle)
    d/ Jak (podoba)
    e/ Kdy – předmět, fáze hodiny

MM v didaktikách jednotlivých předmětů

MM v kurzu RWCT

  1. Úvod do kurzu (co je KM)
  2. Odborná literatura o MM
  3. Pojetí MM v RWCT a vztah k jiným metodám
    a/ Brainstorming
    b/ Kategorizace
    c/ Volné psaní
  4. Vztah pojetí MM v RWCT a jinde
  5. Podoba MM v primární škole – pozorování v praxi a vyzkoušení v praxi
    a/ Vztah k myšlení dítěte mladšího školního věku
    b/ Upravené postupy
    c/ Ve fázích E-U-R
  6. V reflexi a hodnocení kurzu
    a/ Co je KM
    b/ Úvahy o vybraných aktivitách
    c/ MM v portfóliu

V životě

  1. V profesi
  2. Při řešení osobních problémů

Úryvky z reflexí studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ na PedF UK k práci s myšlenkovými mapami:

Zapsala Anna Tomková

Autorka učí na Katedře primární pedagogiky Pedagogické univerzity UK v Praze, je lektorkou KM.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2336 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz