Jak pejsek a kočička vařili a vařili, až si zavařili
aneb
Úvaha nad kuchařkami

Nikola Křístek

Znáte to. Řeknete nějaké slovo a všichni se odmlčí a kouknou někde mimo vás, někde, kde zůstala ona v tu chvíli zapomenutá Pravda. Všichni ji vidí, vy to víte, rychle se otočíte - a pravda je fuč, zase někde, kde ji všichni vidí, jenom vy ne, ale cítíte směr, kterým vám utekla, otočíte se ... a zase nic.

No, mám certifikát z RWCT, musím se z toho vypsat. Nejlépe třífázově.

I. Evokace

Tím sprostým slovem, co se nesmí říkat, je Kuchařka. To jste museli slyšet, jak někteří vědátoři umí podat tohle nevinné slovo. „Kuchrchřka.“ Zní to, jako by vám prozradili původní profesi první dámy Spojených států amerických. „Víte, co dělala stará Bushová předtím, než vlezla do Bílého domu? Ne? ...Kuchrchřku.“

Tak přesně o tomhle chci psát. O kuchrchřkách. Nic proti nim nemám, mám je rád a je mi líto, že žijí v takovém opovržení mocipánů a rozumbradů. Abych to upřesnil, jde o tištěné kuchařky, ne o ty paní v bílých domech a zástěrách.

II. Budování významu

Autorské čtení

Vzdělávání učitelů je v naší zemi prostor pro snivce a vizionáře. Na fakultách pak tvoří několik příjemných úvazků ze státních peněz. Není to však trh pro podnikavce. Poptávka je tak malá, že se v celé naší populaci uživí jen několik lidí v oblasti nestátních vzdělávacích organizací. MŠMT ještě ani nedokázalo definovat žádoucí oborové kompetence učitele, natož aby připravilo systém, který by je funkčně zajistil.

Mnoho invenčních učitelů se doučuje v běhu. Nemají čas si sednout nad knížku velkého hlavouna z university, který dopodrobna analyzuje edukační realitu. Co by z toho měli? Možná si nahradí dojmy pojmy, ale v práci jim to moc nepomůže. Tak sáhnou po literatuře, která je jim šitá na míru. Má pracovní název „kuchařka“ a její četba je v lepších kruzích zakázaná.

Jak vlastně taková kuchařka vypadá? Obvykle v úvodu řekne čtenářům, pro jaké strávníky jsou zde předkládané pokrmy vhodné. Následně upozorní na několik hygienických zásad pro práci v kuchyni i v jídelně. Následuje soubor receptů utříděných do kapitol, který tvoří vlastní jádro kuchařky. U každého receptu jsou vyjmenovány ingredience nezbytné pro přípravu, potřebné vybavení kuchyně a návod na servírování. Většinou jsou uvedeny i jiné varianty v přípravě a doporučení, aby se kuchař při vaření řídil svým citem a hlavně aby přistupoval ve své činnosti s láskou k sobě i svým strávníkům i jídlu jako takovému.

Kuchtík, který se k této zakázané publikaci dostane, obvykle žasne. Tak lákavé recepty, tak podrobně popsaný postup, ty nádherné  fotografie voňavých dobrůtek na talíři. Vyzkouší první recept a zjistí, že mu chybí některé z doporučených koření a nahradí je jiným. Projde první kapitolu, další už prolétne, prolistuje si zbytek knížky a pak si řekne „na to můžu přijít sám“. Po několika pokusech přípravy vlastních jídel zjistí, že není špatné nechat se opět inspirovat, nahlídne do jedné kuchařky, do druhé, do třetí a nakonec ukuchtí něco „originálního“, na co by bez pohledu do kuchařky těžko přišel. Kuchař i kuchařka se stanou rovnocennými partnery.

Asi cítíte, že tu není řeč o jídle, ale o výuce. Možná máte štěstí a nikdy jste neslyšeli nikoho říct „Kuchrchřka.“ Já jsem to ale slyšel tolikrát, že chci nahlas zařvat - Pište je, vydávejte je, kupujte je, používejte je! A když se vám nelíbí, tak je ignorujte. Ale jestli je chcete pomlouvat, tak raději běžte někam do ústraní nebo do nějakého ústavu (pedagogického, asi).

III. Reflexe

Volné psaní

Raději nechoďte do hospody na jídlo.  Maj tam zakázaný používat kuchařky. Každej kuchař má totiž bejt kreativní.

Taky další nová pravda: lidi sou čím dál tím líp dokonalejší. Každej přijde na všechno co už bylo napřijitý a tu chvíli to věděj všichni druhý. Joo, učitelský, bacha na kuchařky. Můžou vám zarazit to , ...vývoj.

5-tilístek

                    Kuchrchřka
             Bere               Nedá
Nařvaná           Instantní          Nemoje
Západní imperialismus v brožované vazbě
                        Portál

                        Kuchařka
            Inspiruje           Pomáhá
Přístupná          Přátelská          Praktická
                  Tichý přítel v týlu
                        Kolega

Kostka pocitovka

Kuchrchřka

• leží to nehýbe se to, je to na „to!“ co je to ?

•• je to moc instantní, zbude pachuť po glutamanu sodném,

••• zařadit do knihovničky, aby se neřeklo, kontrolovat, jestli na to nesahají,

•••• krmit krávy lopatama, to může jen prase,

••••• kdybych chtěl, napíšu jich padesát, ale právě proto nechci,

•••••• …před katedrou za katedrou, …jinak nebudu spát

Kuchařka

• je to "malé", pro mě milé,

•• je kniha pro člověka, nebo člověk pro knihu?

••• kouknu, vařim, kouknu, vařim, kouknu kouknu, vařim, vařim ...,

•••• teď se hodí a teď nee (autor mi to prominee),

••••• co si uvařim, to si taky snim, nebo se s tim poděl..i..m, čim čarara čimčimčim

•••••• Malá. Chytrá. "K sežrání."

IV. Dvojnásobná zpětná vazba.

Mám radostnou zprávu: RWCT může fungovat i jako terapeutická technika. Vyzkoušejte to, uvidíte. Až zase uslyším „Kuchrchřka“, nezatnu pěsti, nezrudne oko, nesroste obočí. Je to za mnou, zůstal jsem jen Já (a moje kuchařky).

Autor je studentem občanské výchovy a dějepisu na Pedagogické fakultě v Praze, člen týmu Nové horizonty výchovy k občanství (NVHO). Nikola.Kristek@centrum.cz

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz