Jak jsme to vyřešili! (příběhy ze tříd)

Kritické myšlení

Květa Kohoutová

(učitelka na 1.st. ZŠ v Praze)

Příklad z doby, kdy jsme se s dětmi bavily jak budeme plnit školní řád. Narazili jsem na problémy, které se týkají výzdoby ve škole. Učitelé z druhého stupně mi tvrdili, že plakáty, které budou na chodbě, mi žáci ze druhého stupně za několik hodin rozhodně zničí a strhnou. Já jsem si z principu řekla, že rozhodně to rušit nebudu, ale měla jsem chuť se o tom pobavit s dětmi, co si o tom myslí oni. Z diskuse, kterou jsme vedli, vzešli tři varianty: že ten plakát sundáme a dáme si ho do skříně a až ten jiný, který máme ve třídě nám „višisuje“, tak si ho vyměníme. Druhá možnost byla, že ho sundáme a nabídneme ho jiné třídě, která o to bude stát, aby tam měli taky učební pomůcku. A třetí možnost byla, že ten plakát necháme na chodbě a dáme těm ostatním žákům šanci, aby nás přesvědčili o tom, že to s nimi není tak špatné. Měla jsem velkou radost z toho, aniž bych děti při diskusi nějak ovlivňovala, že ze šestadvaceti žáků se šest rozhodlo pro to, dát plakát jiné třídě, ostatní byly pro to plakát nechat na chodbě, protože těm dětem dáme šanci a že nechápou proč by ten plakát strhávaly. A dopadlo to tak, že plakát tam do teď visí a nic se s ním nestalo.

Jana Feřteková

(učitelka na 2.st. ZŠ v Jankově)

Při hodině zeměpisu jsem brali Francii a nějaké dítě nadhodilo problém, jak je ten tunel mezi Francií a Velkou Británií. Jedno dítě říkalo: “Jojo, to jsem teď četl v Abíčku, že tam smějí jen vlaky a že tam nesmějí auta“. Ostatní říkaly, to je nesmysl, proč by tam nesměly auta a jak… A začali jsme vymýšlet, proč by tam nesměly auta. Jeden z nich pak přišel na to, že se tam asi nedá dělat odvětrávání, zatímco vlaky jsou na elektřinu, tak ty auta by to tam nasmradily. Došlo to tak daleko, že dvě děti si to vzaly za své a do příští hodiny zjistily, jak to je. Sice nezjistily, proč tam ty auta nesmí, ale potvrdily, že tam jsou dva tunely, které jsou pro vlaky a jeden, který je pro obsluhu. Tak jsme si řekli, že to je možná ten důvod, že to nejde odvětrávat.

Často se stane, že při hodině „vypadnou“ takové otázky, na které nikdo v tu chvíli neumí odpovědět, a já řeknu: „No, jestli, to někdo zjistí do příště…?“, ale on to nikdo nezjistí. Tak jsme teď udělali takovou nástěnku, kam tyhlety otázky hned zapisujeme a pokud to někoho zajímá, tak ji vyhledá a napíše, kde děti můžou tu odpověď zjistit.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2336 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz