Kritické myšlení, o.s.
Základní škola s RVJ,
Bronzová 2027, 155 00 Praha 5 -- Lužiny
255 797 547 (preferujte e-mail)
Alena Plíhalová
Charakteristika: Ukázka hodiny z diplomové práce Judaismus, křesťanství, islám ve výuce na SŠ
Cíl hodiny: Problematika náboženství se dotýká mnohých společenskovědních disciplín, a tudíž i oborů, se kterými se studenti seznamují v předmětu ZSV. Učební osnovy parcelují probíranou látku do jednotlivých nauk – psychologie, filozofie, sociologie atd. Toto rozčlenění studentům umožňuje, aby se seznámili se základy těchto nauk. Při takovémto jednostranném pojetí učitelé i studenti často zapomínají na globální pohled na společnost, na různá stanoviska k probíraným jevům. Studenti jevy analyzují, mnohdy jim není dán prostor pro syntézu. K vytváření celkového pohledu může přispět řešení komplexnějších problémů, např. téma rodiny, kriminality, vědy aj. K takovémuto komplexnímu problému bezesporu patří i náboženství. Jeho studium není náplní pouze religionistiky a teologie, ale i filozofie, etiky, psychologie, sociologie, státovědy a dalších disciplín – historie, geografie, literatury, estetické výchovy. Cílem této hodiny je tedy pohled na náboženství z různých hledisek pomocí definic autorů různých zaměření.
Cíl, kterého by studenti měli během hodiny dosáhnout, spočívá v tom, že se snaží orientovat v různých názorech, učí se zastávat určité stanovisko a obohacují se nejen myšlenkami uznávaných autorit, ale i svých spolužáků. Na konci hodiny by měli být schopni vytvořit své systémové pojetí náboženství, které bude v dalších hodinách obohacováno o další vztahy a prvky.
Hodinu lze zahájit diskusí nad mapou, ve které jsou zakresleno rozšíření jednotlivých světových náboženství nebo diskusí o náboženském vyznání obyvatel ČR1. Jako další možný námět je i citace zajímavého úryvku z novin či knihy:
„V současné době se mnoho jistot moderní civilizace hroutí, svět se ocitl v krizích, ze kterých se těžko dostává pomocí zděděných prostředků. Všude se volá po alternativních řešeních: alternativní pedagogika, medicína, politika atd. K postmodernímu kulturnímu pohybu patří také nová otevřenost vůči náboženským a duchovním zájmům. Část mladší generace, podle některých šetření zejména středoškoláků, více v kulturních centrech, méně na venkově, se pídí po podnětech z oblasti náboženství a duchovních směrů. Jednou z podob náboženské obnovy, k níž dochází převážně v mladší generaci, zejména v její vzdělanější části, je jistá forma návratu k praktikování tradičních náboženských směrů. . .Mezi mladým lidmi se objevuje nový příklon k víře, k modlitbě, misijní nadšení a někdy i nasazení v neformální charitativní službě. Tato duchovní obnova bývá provázena silným citovým prožitkem.“2
Krátká diskuse by měla vést k brainstormingu, při kterém studenti zapisují pojmy, které se jim asociují na téma náboženství. Slova studenti píší velkými a čitelnými písmeny na volný list, se kterým budou pracovat v závěru hodiny.
Definovat náboženství je věcí složitou, protože tento pojem v sobě zahrnuje nejrůznější jevy a protože spadá do kompetence různých disciplín. Uvádím proto několik definic a úkolem studentů je zvážit jejich klady a zápory a vybrat si tu definici, která nejvíce odpovídá jejich názoru, která je nejvíce oslovila a zaujala. Snažím se proto vyhýbat jasnému hodnocení definic. Náboženství je natolik osobní záležitostí, že raději ponechám na učitelích komentář k jednotlivým definicím. Komentář doporučuji v podobě otázek, na které si studenti odpoví sami.
POZNÁMKY
1 Pavlincová, H. :Slovník- judaismus, křesťanství, islám. Mladá
fronta, Praha 1994, s. 336.
2 Štampach, I. O. : Náboženství v dialogu. Portál, Praha 1998,
s. 138.
3 Peck, M. S. : Nevyšlapanou cestou. Odeon, Praha 1993, s.149.
4 Štampach, I. O. : A nahoře nic…Portál, Praha 2000, s. 31.
5 srov. Anzenbacher, A. :Úvod do filozofie. SPN, Praha 1991, s. 267-269.
6 srov. tamtéž, s. 269.
7 srov. tamtéž, s. 271.
8 Štampach, I. O. : Náboženství v dialogu. Portál, Praha 1998,
s. 24.
9 Küng, H. : Křesťanství a islám.
Autorka je studentkou 5. ročníku občanské výchovy na Pedagogické fakulty MU. Příspěvek je součástí diplomové práce "Judaismus, křesťanství, islám ve výuce na SŠ" (vedoucí diplomové práce je didaktička PhDr. Jana Skácelová)
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative
Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0
Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz