Jak jsme dělali gotiku

Jana Olchavová

Obchodní akademie, obor veřejnosprávní činnost, 1. ročník, čeština. Románský sloh, gotika. Pěkných obrázků je k podívání dost, gotických věží a věžiček je v okolí také dost, s rotundami je to sice těžší, ale výlet do Znojma by nebyl marný. Jenže obrázky jsou takové jakési ploché a nevoňavé a fádní, do Znojma je daleko a draho; jak to udělat, aby se z pojmu gotický portál stala konkrétní barevná představa?

Co tak opravdu udělat ho?

Z učebnice získáme základní informace o znacích románského a gotického slohu. Pak si žáci organizují práci ve skupinách a doma hledají v literatuře a na internetu obrázky:

Další úkol zní: Všichni si přinesou jednu rolku toaletního papíru, izolepu a nůžky. Údiv je značný. Jak to může souviset se vznešenou gotikou?

Hodina češtiny začíná v legračně dekorované třídě – na každé lavici je toaletní papír, za ním zvědavé obličeje. „Myslíte, že byste dokázali pomocí toaletního papíru vyrobit ze dveří do třídy gotický portál?“ Ticho bylo jen chviličku. Jak vyrobit rotundu přece jen přemýšleli trochu déle než chviličku, ale do práce se pustili nadšeně, stejně tak do kostýmu gotické dámy.

Dílo bylo hotové za dvacet minut, do konce hodiny jsme ho stačili vyfotit a také, k lítosti všech, uklidit. On totiž toaletní papír by asi nepřečkal věky, jako to dokáže gotický kámen. I tak dokázal papír dost: v jediné vyučovací hodině dopřál spolupracovat, umožnit volbu činností, vlastníma očima vidět a vlastníma rukama vytvořit eleganci gotické paní, osahat si tlusté románské zdivo, zjistit, že střecha rotundy se lépe kreslí, než staví. A ještě dokázal rozsvítit obyčejný školní den.

Jak vnímali papírovou hodinu studenti? V reflexích se objevuje – super spolupráce; umíme se domluvit; umím si představit, jaký je rozdíl mezi gotikou a románským stylem; je bezva, že jsme si práci mohli vyfotit; nečekala jsem, že se na střední škole může učit tak názorně; škoda, že u toho nemohla být Pavlínka (je v nemocnici – pozn. aut.).

Dveře do třídy chvíli zůstanou gotickým portálem s krásnou rozetou, byť papírovou. Čas (nebo sousední třída?) ukáže, jak jsou věci pomíjivé. A třeba někdy vystřídá vznešenou gotiku přísná renesance nebo rozverné rokoko.

Autorka je učitelka češtiny a obchodní korespondence na OA a VOŠ ve Valašském Meziříčí. (jana.olchavova@centrum.cz)

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2282 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz