Setkání PAU pro začínající učitele

Stáňa Hammerschmiedová, Olga Krátká

Představte si: Příjemná místnost, hudba, smích, učitelé, vínko, další a další vínko… A najednou člověku, který s vámi už dlouho sedí u stolu a nechává si říkat Martin, dojde, že se vlastně jmenuje Tomáš! Vehementně a poněkud těžkopádně (vinou vína?) se svého jména dožaduje, i když předtím mu nijak nescházelo. „To-máš jedno, Martine,“ říká jedna z nových známých a celý stůl se směje.

A vlastně je to jedno, s jakými úmysly odjíždíme na setkání učitelů. Někdy je to ujíždění z dusných stereotypů, někdy snaha hledat jehlu v kupce sena , někdy čas k potkávání . Co si odvezeme, to už tak jedno není. A jelikož i organizátoři chtějí mít spokojené zákazníky, snažili se nám poskytnout mnohé.

Čtvrté setkání PAU pořádané Základní školou v Táborské ulici v Praze 4 ve dnech 4.–6. dubna bylo organizačně perfektně připraveno. Vybraly jsme si semináře, které nás zajímaly, celý víkend se dalo pobývat v příjemném a inspirativním prostředí školy, jídelníček školní jídelny dokonce předčil očekávání. A ještě jedna inspirující záležitost: bar ve školním klubu byl k dispozici po celý den i noc, s milou obsluhou. (Vážně ty ochotné dámy mohly být učitelky?)

Ale to všechno je jen ta pověstná třešinka na dortu, jímž v tomto případě byly semináře, dílny, debaty – zkrátka práce. Nabídka byla bohatá. Člověk si mohl projít seminářem dramatické výchovy a vychutnat si, že tentokrát není on tím, kdo dílnu vede, nýbrž tím, kdo se nechává vést. Pro učitelku je to jednou za čas velmi příjemná změna. Unavená hlava si mohla odpočinout v grafické dílně při vytváření linorytu. Odreagování bylo věru třeba, neboť některé dílny byly opravdu náročné – jako ta o šesti myslitelských kloboucích. Odměnou ovšem budiž nečekaně nový, a dokonce barevný pohled na to, co se nám v podobě myšlenek honí v hlavě. Pro vyučování češtiny, kterou máme společnou, ač jedna z nás pracuje s prvňáčky a druhá se studenty víceletého gymnázia, byla nejpřínosnější dílna dvou lektorek Kritického myšlení , paní Kmentové a Feřtekové. Zabývala se tím, jak vytvořit při hodinách češtiny bezpečné prostředí. Obě jsme měly tušení, že diktáty nejsou to pravé ořechové – a této dílně jsme si mimo jiné na vlastní kůži ověřily, jak nepatrný efekt takový diktát má, jak nepříjemné je ho psát, ale také to, že ho lze pozměnit, aby z něj byl podstatně větší užitek, okořeněný dokonce zážitkem ze spolupráce, kterou jinak tato forma prověřování pravopisných (ne)znalostí striktně vylučuje.

Jaksi symbolicky jsme setkání zakončily nedělním seminářem Jak změnit školu zdola aneb Jak vychovat svého ředitele , který měl nejblíže k tématu celého pražského setkání, jímž byla Změna klimatu ve škole . Společně s kolegyněmi a kolegy jsme popřemýšleli nad tím, kdo to vlastně je ředitel, jak je jeho osobnost důležitá právě pro klima školy, co všechno leží na jeho bedrech, co naopak není nutno na jeho (dosti vytížená) bedra nakládat, neboť to můžeme vyřešit samy, případně sami. Důležitý poznatek z této dílny: klima ve škole nelze změnit ze dne na den, nějakou revolucí, ať už je diktována shora či zdola. Mění se pozvolna, drobnou, vytrvalou a trpělivou prací, spíše maličkostmi než velkými gesty. Zpátky ve svých školách si na to mnohokrát vzpomeneme.

Zkrátka ta jehla v kupce sena, kterou jsme v Praze hledaly, byla první dubnový víkend o něco blíž než jindy. Teď už jen zbývá dokázat, aby se i naši žáci mohli potkávat s něčím z toho, co si člověk z podobných setkávání učitelů může odvézt.

Stáňa Hammerschmiedová, Základní škola Chotěšov

Olga Krátká, Gymnázium Aš

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz