Editorial

Nina Rutová

Vážení čtenáři, možná byste ocenili, kdybychom vám v prázdninovém čísle Kritických listů nabídli horoskop na léto, sto způsobů jak dosáhnout manželského štěstí, typy na výlet a pro případ špatného počasí či intelektuální abstinence ještě křížovku a několik nestárnoucích anekdot.

Předpokládáme však, že trh bude nabídkami podobného druhu nasycen, a přestože máte před sebou několik týdnů volna a někteří možná i předsevzetí na školu ani nepomyslet, nabízíme vám jako vždy příspěvky vašich kolegů, učitelů, kteří se nezištně vystavují vašemu porozumění i kritice.

Pokud jste našimi čtenáři – nováčky, doporučuji začít článkem Hany Košťálové „Děláme to jinak“. S tématem jinakosti a vůlí i přes potíže vytrvat koresponduje úvaha Radky Slabákové nad myšlenkami C. R. Rogerse. Výroky amerického psychoterapeuta „zdobí“ pak celé toto číslo: Psaní je mou zprávou, kterou pečetím do lahve a házím do oceánu. Žasnu nad tím, jak lidé na obrovské spoustě pláží – psychologických i geografických – tyto lahve nacházejí a zjišťují, že k nim tyto zprávy promlouvají. Proto také píši stále dál.

Že by i příspěvky vašich kolegů byly lahvemi, které nacházíte a z nichž dáváte ochutnat svým žákům? Jakákoli zpráva o tom, co z Kritických listů vás inspirovalo, co jste vyzkoušeli a s jakou odezvou, jistě každého autora potěší. S reakcí nemusíte čekat do uzávěrky dalšího čísla. Naše webové stránky jsou vám k dispozici čtyřiadvacet hodin denně. Píšících učitelů přibývá úměrně s počtem absolventů KM, a tak je možné, že právě svou přípravu, lekci či projekt zde nenajdete jen proto, že rozsah je omezen a že jsme tentokrát dali přednost tématům, jimž se věnovalo více pisatelů. (Zároveň to může být ten pravý signál k uveřejňování lekcí na našich webových stránkách.)

Ústředním tématem čísla se dílem náhodou, dílem plánovaně stala výuka hudební výchovy, které jsou věnovány hned čtyři příspěvky. Ilustrace na titulní straně souvisí s Modlitbou za vodu v hodině výtvarné výchovy, o vodě v montessoriovském pojetí se dočtete v projektu K. Randákové. Plastičtější obraz snad získáte i z celku, který vypovídá o jednom dopoledni stráveném v Lauderových školách v čase chanuky. Matematici mezi námi si zvykli přispívat do KL zcela pravidelně; text Filipa Roubíčka, čerstvého absolventa kurzu Kritického myšlení, je kromě jiného o aplikaci struktury E-U-R a využití poznaných technik v matematice.

P. Wojnar, kterého již možná znáte z příspěvků o celoškolních projektech a školním časopise (Učím s radostí, Praha, Strom 2003), zveřejňuje tentokrát vnitřní monolog při dílně psaní; jeho postřehy z každodenního cestování do školy a zpět uspokojí i čtenáře výhradně prázdninově naladěné.

Krásné léto s Kritickými listy přeje Nina R.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2335 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz