Několik poznámek k semináři pro čtenáře KL

Hana Košťálová

Na semináři se četlo, doporučovali jsme si knihy, pokoušeli jsme se odhalit, jakou strategii zvolil nakladatel při tvorbě obálky konkrétních knih, rozpoznat cílového čtenáře daného titulu, diskutovali jsme se zkušenými knihovníky z anglických knihoven a se středoškolskými učiteli o rozmanitých aspektech čtenářství. Hlavní slovo měla lektorka Rachel Van Rielová, která přinesla řadu zajímavých údajů i statistik o stavu čtenářství a trendech ve Velké Británii. Neuvěřitelný je například nárůst produkce nových románů vydaných v Británii: v roce 1984 se vydalo 5143 nových románů, do roku 2000 se roční produkce zdvojnásobila a v tom roce jich vyšlo 10 860. Jiná výrazná tendence: stále menší počet titulů zabírá stále rozlehlejší území trhu s knihami – můžeme tomu říkat fenomén Harryho Pottera: knihy jednoho autora zaplnily všechny vrcholové pozice v nejrůznějších žebříčcích i průzkumech čtenářské popularity a měl je v ruce snad každý. Není jasné, zda takové knížky zlákaly k četbě i nové čtenáře nebo zda k sobě stáhly pozornost čtenářů stávajících. Masová vášeň čtenářů pro knihy J. K. Rowlingové má dopad i na autory pro fajnšmekry nebo autory začínající. Vydavatel Harryho Pottera, nakladatelství Bloomsbury, si totiž může dovolit vydávat díla nezaručující komerční úspěch.

V Británii stoupá počet knih prodávaných v supermarketech. Nebudeme mezi nimi hledat náročná díla, jde o četbu masově spotřební. Vychází se tak vstříc lidem, kteří nejsou zvyklí se cestou z práce zastavit v knihkupectví a kteří by se prý dokonce ostýchali do specializované prodejny knih vstoupit. V důvěrném prostředí supermarketu si své „3 v ceně 2“ do vozíku přihodí. To, co se v knihkupectví prodává řekněme za sedm liber, lze pořídit v supermarketu za polovinu nebo i třetinu (výhoda ovšem nastává za předpokladu, že vezmete z regálu celý připravený set). A aby se prodalo ještě víc knih, krouží z firmy do firmy prodavači (the book people) a nabízejí knihy o pauze ke kávě nebo sendviči. Další prodejní cestou je web, na němž najdete veškerou produkci, způsob prodeje je stejně snadný, jako když si pořizujete cokoli jiného, a ceny jsou opět nižší než v kamenném obchodě.

Kniha funguje jako každé jiné zboží – a má typické parametry běžného produktu určeného k jednorázové, rychlé a masové spotřebě. Nabídka vyvolává poptávku – takže jedním z nejsilnějších hybatelů široce pojatého čtenářství se stal trh se všemi pravidly, fígly až špinavostmi. Brity kupříkladu zděsilo, znechutilo a pobouřilo, když se vloni provalilo, že různé žebříčky popularity knih (kniha měsíce, kniha roku…) stojí nakladatele dost peněz – výsledky totiž závisejí na tom, kdo dá víc.

Ekonomické ukazatele svědčí pro to, že „se čte“. Čte se asi víc a víc. Důvod k radosti?

Ve školních čtenářských dílnách se snažíme vycházet ze zájmu dětí a respektovat ho. Děti čtou , i pokud čtou „jen“ Bravo Girl nebo prospekty k motokárám. Když jsme si tento přístup k četbě jako učitelé osvojili, abychom nezadupali počáteční křehkou náklonnost dítěte k potištěnému papíru, víme zároveň, že je naší další povinností vzbuzený zájem kultivovat. Ne snad ve jménu vysoké literatury, ale kvůli hlubšímu a bohatšímu čtenářskému zážitku dětí a jejich pozdějšímu celoživotnímu čtenářství, které nebude vyhledávat jen uspokojování jednoduchých potřeb. Vnitřní zájem dítěte o psaný text je nezbytná podmínka, ale zároveň jen začátek cesty. Náročnější a rafinovanější četba prohlubuje životní zkušenost člověka, přináší složitější, a tím také zajímavější otázky, otevírá celé krajiny k objevování, k nimž bychom jinak neměli přístup. Důležité je také to, že taková literatura obvykle nerezignuje na základní civilizační hodnoty, jež zůstávají hodnotami sdílenými podstatnou částí společenství – pokud ovšem čte. Necukrkandlová četba vytváří prostředí hodnot dospělejších než „pohádky pro maminy“ nebo „krváky pro taťky“. A tak mám pocit, že supermarketové tituly mnohým vyplachují mozky podobně důkladně, jako to činí Nova nebo Blesk.

Když víme, jak mocná je reklama a že může v podstatě komukoli vnutit cokoli, snad by nebylo tak těžké do balíčku „3 v ceně 2“ přidat jednu knihu o stupínek složitější, než je Kuřecí polévka pro duši. Víme přece, že spousta lidí si ráda kupuje publikace, které jim dodávají pocit vzdělanců (třeba Svět poznání nebo různé pestře vybarvené a drahé encyklopedie). Nejsem zas tak naivní, abych si myslela, že nakladatelé a prodejci knih si budou komplikovat život a snižovat zisky tím, že budou investovat do reklam zvyšujících čtenářskou zdatnost a náročnost jejich odběratelů. Ale třeba by se našel osvícený sponzor, který ví, že v myšlenkově a mravně nedegenerovaném společenství se bude žít příjemněji, a „nějakou tu kačku“ by do kampaně za kvalitnější čtenářství investoval.

Co zvyšuje spotřebu knih (odhlédnuto od kvality):

Desakralizace knih a liberální pojetí čtenářství –naprostý respekt k tomu, co jsou lidé ochotni číst ve velkém, a to jim dopřát.

Poučení pro školu: Když mají vaši žáci číst, musejí začínat od vnitřního puzení. Na rozdíl od nespoutaného trhu mají ve škole vás, učitele, kteří citlivou nabídkou rozšiřují žákům čtenářské i lidské horizonty.

Míra zamořenosti prostředí knihami – pokud čtenář běžně nemusí vynakládat žádné úsilí, aby se ke své knize dostal, bude číst.

Poučení pro školu: Knihy musejí být co nejblíže žákům, tedy nejlépe v třídní knihovně. A neměly by to být polozaprášené a salátové trosky. Třídní knihovny by měly být stále doplňované. Zdroje – vyřazované knihy z dětských domácích knihovniček, antikvariáty, levné knihy. Přispívá také nástěnka s žákovskými recenzemi knih, jež jsou v třídní knihovničce k dispozici, nebo seznam knih, které si žáci mezi sebou doporučují.

Čtenářské kluby (pro vyspělejší konzumenty) –místa a společenství, kde lze sdílet čtenářský zážitek a dozvědět se o knihách, které jsme zatím neměli v ruce.

Poučení pro školy: O knihách se musí mluvit – často a od srdce. Ale k tomu máme v programu řadu dobrých metod, takže ty, kdo nevědí, odkazuji na čtenářskou dílnu.

Vstřícné prostředí knihoven , kde může člověk pobýt libovolně dlouho, aniž by se ho někdo pokoušel vystrnadit nebo mu vnutit nevyžádanou službu či zboží.

Poučení pro školy: Dobrá školní knihovna – s knihovnicí na plný úvazek, dobře vybavená sedátky a lehátky – určitě přiláká nové čtenáře z řad vašich žáků.

Autorka je koordinátorka a lektorka KM.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2336 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz