Namaluj mi internet

Martina Procházková

Jako na spoustě jiných škol i u nás se vyučuje výpočetní technika, informatika, či chcete-li – prostě počítače. Patří mezi povinně volitelné předměty, což znamená, že si děti mohou vybrat předmět, který budou navštěvovat. Mým počítačům tak dělá konkurenci vaření, volba povolání, sport, angličtina a v devítkách také příprava na přijímací zkoušky. Z tohoto důvodu se ve skupině scházejí děti s velmi rozdílnou motivací a znalostmi. Skupina první – jejím zástupcem je typický počítačový maniak, který bez počítače nedá ani ránu a často toho ví o počítačích víc než všichni učitelé naší školy dohromady. Skupina druhá – děti, pro něž počítače znamenají hlavně hry a chat. Skupina třetí – „…paní učitelko, já sem chodím, protože táta říkal, že se mi to jednou bude hodit.“ A konečně skupina čtvrtá – postrachy školy, od nichž se očekává, že „alespoň na těch počítačích nic nezničí a nikomu neublíží“.

Je těžké připravit hodiny tak, aby se nenudila žádná z výše jmenovaných skupin. Pokud látku probírám příliš rychle a předpokládám, že spoustu věcí děti znají, odradím začátečníky. Beru-li látku „po lopatě“, nudí se mí malí géniové a vymýšlejí věci, které většinou počítačům škodí. Proto je nutné nejen probrat, co se má, ale zejména látku přibarvit, přidat drobnosti, jež machři neznají a které začátečníky zaujmou. Ne vždy to vyjde, přesto mám několik povedených hodin. Jednou z nich je úvod do internetu.

Historie a pozadí internetu

5' Tipování

V kterém roce podle vás vznikl první předchůdce dnešního internetu?

Děti tipovaly, jak se jim chtělo, některé ve dvojicích, individualisté sami. Tipovací tabulku jsme si ale udělali na tabuli…

Gábina + Michala 1830

Petr + Adam 1966

Honza 1914

Vašek 1946

David 1986

Míra 1826

Roman 1957

Ačkoli mi to dalo hodně práce, tabulku jsem vůbec nekomentovala a neopravovala. Za chvíli děti samy zjistí, nakolik se strefily.

10' Pravda, nebo lež

Zkuste u každého tvrzení určit, zda je to pravda, nebo lež.

1. První předchůdce internetu se jmenoval ARPANET a vyvinula ho NASA k sledování vetřelců na Zemi.

2. V roce 1969, kdy ARPANET vznikl, bylo na světě jen několik počítačů.

3. První internetové stránky vznikly až v roce 1989.

4. Nejpoužívanější služby internetu jsou e-mail a chat.

5. Nejdůležitější na internetu je, že tam najdeme úplně všechno, na co si jen vzpomeneme.

6. Ředitelem internetu je Bill Gates.

Podařilo se. Na machry zabral vtípek s Billem Gatesem a tvářili se tajemně. Elévové zase vážně hloubali nad možností mimozemské invaze... Mimochodem, tvrzení děti dostaly nakopírované a vlepily si je do portfolií. Po deseti minutách jsme si je všechna probrali a zaznamenali si správné odpovědi. Někteří si vpisovali poznámky do kopií, jiní zase vytvářeli vzorný školní zápis. Nechala jsem to na nich.

20' Diskuse + zápis

I když takhle vypadá objasnění pravdy a lži jako poměrně rychlá záležitost, děti kladly spousty otázek. Nejdéle jsme se zdrželi u otázky poslední, kde jim opravdu nešlo do hlavy, že internet nikdo neřídí. Dokud byli takhle krásně zmatení, zadala jsem jim úkol poslední.

10' Obrázek s komentářem

Namalujte mi, jak si představujete internet, a popište, proč si jej představujete zrovna takhle.

Do práce se všichni vrhli velmi rychle. Komentář ke svým obrázkům podávali ústně – kdo si troufl, před třídou, a kdo ne, tak jen kamarádovi. Několik komentářů i obrázků předkládám k pokochání.

Internet si představuju jako jukebox, jenom místo písničky zadám adresu a počítač mi to všechno najde.

Internet je síť navzájem propojených počítačů, které se mezi sebou dorozumívají. Spojují se kabelem, ale i vzduchem nebo rádiem.

Myslela jsem si, že internet je jako nějakej velkej počítač, ze kterého se vytáhnou všechna data, co potřebuju. Ale když ho nikdo neřídí, tak ten velkej počítač vlastně není, takže vůbec nevím, co si mám představit.

Krásně zmatené jsem je opustila a nechala je smažit ve vlastní šťávě do příští hodiny, kdy jsme probírali Cestu kolem světa za 80 milisekund neboli Jak se vyznat ve zmatku za mým počítačem.

 

Autorka je učitelka na druhém stupni, absolventka kurzu KM.

Navigátor
Chci se podívat na:
Chci vyhledat:
Právě se nacházíte na:
homepage KM
Kritické listy

[ukázat mapu celého webu]
Kritické listy
Čteme s porozuměním


E-infosíť
Přihlášení do e-mailové infosítě Vám zaručí zasílání novinek a aktualit přímo na Váš e-mail. (více informací)
jméno:
e-mail:
cislo:
zde napište: 531
 
Je již přihlášeno 2336 lidí.
Projekt ESF
Investice do rozvoje vzdělávání

Ostatní

Licence Creative Commons
Kritické myšlení, jejímž autorem je Kritické myšlení, o.s., podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česko .
Vytvořeno na základě tohoto díla: www.kritickemysleni.cz