Čtením a psaním ke kritickému myšlení
Anotace knih
Tajemství ostrova za prkennou ohradou
Pavel Čech
(Petrkov 2009)

Na knížku jsem narazila celkem nedávno v knihovně a okouzlila mě na první otevření. Autor je zároveň i ilustrátorem, text i obrázky tvoří celek, který mi tak trochu připomněl knížky Petra Síse.

O autorovi jsem se dočetla, že je především výtvarníkem, který tvoří i komiksy a autorské knihy pro děti.

Knihu Pavel Čech věnuje svým oblíbeným knižním hrdinům z dětské a dobrodružné literatury. Ze známých knih pro děti (Rychlé šípy, pohádky, Vinnetou, Verneovy knížky…) také využívá řadu motivů, které nově kombinuje a propojuje.

Textu není v knize příliš, stránku vždy ovládne obrázek, ke kterému je krátký komentář, nebo je děj zachycen v podobě komiksu. I styl obrázků (někdy to jsou dokonce koláže) se proměňuje podle děje a použitých motivů. Knížka ale není určena pouze malým dětem. Celá je koncipována vlastně jako vzpomínky na dětství, které se míhají v hlavě starého muže, ležícího v nemocnici a blížícího se ke konci života. Příběhy chlapce Jindry, nejprve úplně malého a postupně dospívajícího, se proto čas od času prolnou s realitou nemocnice. Zážitky chlapce nejsou vždy idylické, všechny chlapecké problémy – noční strašáci, bitky s nepřáteli, potřeba překonat svůj strach před očima jiných dětí, bloudění v podzemí, ztráta nastřádaného pokladu a nakonec smrt kamaráda – jsou velmi skutečné a rozhodně nejsou bagatelizovány nebo zjemňovány. Knížka proto nepůsobí kýčovitě a nasládle, ale věrně a realisticky, i když převažují vzpomínky na milující rodiče, dobré kamarády, dobrodružné výpravy, nalezení klubovny, zkrátka na všechno to, co patří ke krásnému dětství.

Jak se knížka blíží ke konci, blíží se ke konci i jeden lidský život. Před smrtí se ale Jindra dokáže vrátit pomocí kouzelných hodinek v čase a udělat to, co se mu v životě nepovedlo – zachránit svého kamaráda…

Právě prolínání stáří a mládí, dospívání a odcházení, ukázání toho, že se lidské touhy s přibývajícími lety života nemění, dělá z četby nebývalý zážitek i pro dospělého.

Kromě toho, že lze knihu doporučit ke čtení různým věkovým kategoriím, lze s ní jistě dobře pracovat i v hodině. Menší děti mohou zkoušet doplnit text podle obrázku, případně obrázek podle textu. Ty větší se mohou zamýšlet nad proměnou her a zábavy dětí v různých generacích. Ti nejzkušenější čtenáři mohou hledat motivy z jiných knížek a sledovat, jak s nimi autor pracuje.

(E. Henychová)